Te veel multivitaminen slikken is schadelijk
Aug 8th, 2007 by Frank
Het klinkt zo gezond, extra veel vitaminen slikken. Onderzoek geeft aan dat overdaad vooral schaadt.Twee onderzoeken, beide deze maand verschenen, laten weinig over van de mooie beloften van multivitaminepreparaten. Multivitaminen vergroten de kans op kwaadaardige prostaatkanker, zo blijkt. Het ene onderzoek ging over het effect van multivitaminepreparaten en voedingssupplementen. Deze laatste bevatten bètacaroteen, vitamine A en vitamine E. Voor het onderzoek naar het effect van multivitaminen werden 295.000 mannen vijf jaar lang gevolgd. In die tijd kregen 8.765 mannen prostaatkanker die nog alleen in de prostaat zelf zat, terwijl 1.476 mannen prostaatkanker kregen die al buiten de prostaat zat (dat is een ernstiger vorm). Wie meer dan zeven keer per week een dergelijk preparaat slikte, liep geen grotere kans op prostaatkanker in de prostaat, maar de kans op kanker buiten de prostaat was bij hen met eenderde gestegen en de overlijdenskans was daarmee ook gelijk verdubbeld. Het andere onderzoek betrof de invloed van de stoffen lycopeen en bètacaroteen. Daaruit kwam naar voren dat mannen die bètacaroteen gebruiken een grotere kans hadden op de agressieve vorm van prostaatkanker.
Groeiende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs
Deze resultaten staan niet op zichzelf. Er is een groeiende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat multivitaminen en voedingssupplementen die veel zogenoemde antioxidantia bevatten (zoals bètacaroteen) eerder een ongunstig effect hebben op de gezondheid dan een gunstig effect. In 2004 toonden Deense onderzoekers aan dat gebruik van voedingssupplementen het ontstaan van maag- en darmkanker niet voorkomt, en dat de algehele sterfte bij gebruikers hoger is dan bij mensen die niet slikken. Toen vonden collega-onderzoekers dat dit onderzoek slechts een eerste aanwijzing was. Verder onderzoek was nodig. Maar in februari verscheen in The Journal of the American Medical Association een artikel van dezelfde Deense onderzoekers waaruit opnieuw blijkt dat het slikken van vitamine C en selenium geen zin heeft en dat het gebruik van vitamine A, vitamine E en bètacaroteen de sterftekans doet toenemen. De sterftekans bij gebruik van vitamine A nam met 16 procent toe, bij gebruik van bètacaroteen met 6 procent en bij gebruik van vitamine E met 4 procent.
Normale hoeveelheden vitaminen
Het onderzoek zegt niets over de (on)veiligheid van normale hoeveelheden vitaminen zoals die in ons dagelijks eten te vinden zijn. Daarvan is al lang geleden bewezen dat ze goed zijn voor de gezondheid is en er bestaat ook geen onderzoek dat laat zien dat dergelijke hoeveelheden de sterftekans vergroten.



• overdaad (de)
n. excess
• schaden
v. damage, harm, hurt
• kwaadaardig
adj. malicious, vicious
• prostaat (de)
n. prostate
• betreffen
v. concern, regard